SR26 Na Veľkú Knolu
Novoveská Huta - Čertova hlava - Pod Muráňom - Veľká Knola - Malá Knola - Grajnár - Gretla - Novoveská Huta

10 Naj | Turistické strediská a ciele | Mestá a obce
  Prírodné rezervácie | Mapy | Mapa | Popis | Fotogaléria
Chodníky a cyklotrasy | Webkamery | Výlety do okolia
Klikacia mapa s turistickými chodníkamiDetailná turistická mapa 1:50000

Poloha: Volovské vrchy (západ).
    Východiskový bod: Novoveská Huta, zastávka SAD, parkovisko.
    Cieľový bod: Novoveská Huta, zastávka SAD, parkovisko.
    Časový rozvrh: Novoveská Huta - sedlo Čertova hlava 2h 00“ - Pod Muráňom 0h 45“ - Veľká Knola 0h 30“ - Malá Knola 0h 15“ - sedlo Grajnár 0h 30“ - Gretla 1h 15“ - Novoveská Huta 0h 45“

Spolu: 6 hodín
    Prevýšenie: 676 m
    Mapa: Volovské vrchy - Krompachy, mierka 1 : 50 000 (list 125), VKÚ, a.s., Harmanec.
    Sprievodca: Slovenský raj - Južný Spiš, edícia S batohom po Slovensku, Dajama, Bratislava.

Náročnosť: Stredne náročná okružná trasa. Vedie po kvalitných lesných cestách a chodníkoch. V okolí Novoveskej Huty a lokality Gretla krátko smeruje popri hlavnej ceste. Orientácia je vďaka dobrému značkovaniu jednoduchá. Zvýšenú pozornosť treba venovať častej zmene farby turistických značiek.

Základná trasa: Trasa umožňuje výstup na rozložitý vyhliadkový vrchol Veľká Knola, ktorý je súčasťou chráneného areálu Knola. V pozornosti ochrancov sú tu vzácne dreviny a výskyt vzácneho vtáctva.
    Cez lokalitu Rybník trasa vedie do lesného prostredia k malej vodnej nádrži na Vojtechovej samote. Ďalej vystupuje na vyhliadkový vrchol Veľkej Knoly, neskôr prechádza cez lúčnatý chrbát Malej Knoly a výrazné sedlo Grajnár, z ktorého zostupuje do Novoveskej Huty.
    Začneme v Novoveskej Hute (560 m), ktorá je mestskou časťou Spišskej Novej Vsi. Vydáme sa po červenej značke (0908) západným smerom. V úvode prejdeme cez dolinu potoka Holubnica so širším lúčnym dnom. Pokračujeme mierne hore úzkou asfaltovou cestou po okraji otvorenej doliny. Minieme skupinu domov v lokalite Rybník a vyberieme sa cez les juhozápadným smerom. Neskôr z cesty odbočíme doľava a po červeno značkovanom chodníku vystúpime k Vojtechovej samote.
    Prejdeme okolo malej vodnej nádrže a pokračujeme strmou lesnou cestou do sedla Čertova hlava (1051 m).
    Po krátkej prestávke na tomto vyhliadkovom mieste sa vydáme doľava po žltej značke (8743) hore lesným chodníkom. Neskôr nás čaká traverz popod vrchol Haniskova a zostup do sedla Pukanec (1143 m). Pokračujeme miernym stúpaním po žlto značkovanej lesnej ceste k rázcestiu Pod Muráňom (1181 m). Od tohto miesta máme pred sebou len niekoľko desiatok metrov stúpania, ktoré ukončíme výstupom na polozalesnený vrch Veľká Knola (1266 m), najvyšší bod na trase.
    Zdolaný vrchol sa nám za vynaloženú námahu počas dlhého a náročného výstupu odmení ďalekými výhľadmi na hornatú krajinu tejto časti Volovských vrchov. Z vrcholu zostúpime najprv strmšie cez les k rázcestiu Malá Knola (1147 m), neskôr klesneme miernejšie po modrej značke (2828) cez lúku a les do sedla Grajnár (1023 m), ktoré je cestným priechodom zo Spiša na Gemer.
    Na tomto úseku sa modro značkovaný chodník dotýka hlavnej cesty. Pokračujeme dolu cez les, až prejdeme cez poľanu Štolvek. Priblížime sa k západnému okraju obce Hnilčík a po asfaltovej ceste ju krátko pretneme v jej hornej časti.
    Chodník ďalej smeruje do lesa a ku krížu pri hlavnej ceste. Onedlho klesne k rázcestiu Gretla (828 m), kde odbočíme na chodník zo zeleným značkovaním (5729).
    Po zelenej značke pokračujeme strmou lesnou cestou do Novoveskej Huty. V závere trasy pôjdeme popri hlavnej ceste spolu s modrým značkovaním (2828) až do centra tejto mestskej časti Spišskej Novej Vsi.

Spiš | Gemer | Liptov | Horehronie | Slovenský raj | Vysoké Tatry | Nízke Tatry | Západné Tatry | Belianske Tatry | Veľká Fatra | Chočské vrchy
Pieniny | Spišský hrad | Chrám sv.Jakuba | hrad Ľubovňa | Krásna Hôrka | AquaCity | Bešeňová | Tatralandia | Vrbov | Vyšné Ružbachy