SR24 Z Mlynkov do Dobšinej

Prírodné rezervácie | Mapy | Mapa | Popis | Fotogaléria
Chodníky a cyklotrasy | Webkamery | Výlety do okolia
Klikacia mapa s turistickými chodníkamiDetailná turistická mapa 1:50000

Poloha: Volovské vrchy (západ).
    Východiskový bod: Prostredný Hámor, zastávka SAD, zastávka ŽSR, parkovisko.
    Cieľový bod: Prostredný Hámor, zastávka SAD, zastávka ŽSR, parkovisko.
    Časový rozvrh: Prostredný Hámor - Kruhová 0h 30“ - Dobšinský kopec 0h 45“ - Dobšiná 0h 45“ - Dobšinský vrch 1h 30“ - Rakovec 0h 30“ - Havrania Dolina 0h 15“ - Prostredný Hámor 0h 30“

Spolu: 4 hodiny 45 minút
    Prevýšenie: 498 m
    Mapa: Slovenský raj, mierka 1 : 50 000 (list 124), VKÚ, a.s., Harmanec.
    Sprievodca: Slovenský raj - Južný Spiš, edícia S batohom po Slovensku, Dajama, Bratislava.

Náročnosť: Stredne náročná trasa s namáhavým a dlhým výstupom z Dobšinej na hrebeň Volovských vrchov. Vedie väčšinou po lesných cestách a chodníkoch. Zvýšenú pozornosť si vyžaduje najmä záverečný úsek popri hlavnej ceste a častá zmena farby turistických značiek.

Základná trasa: Túra prechádza z Hnileckej doliny cez hrebeň Volovských vrchov do doliny Dobšinského potoka, odtiaľ vedie späť do ochranného pásma národného parku Slovenský raj. Ponúka pekné výhľady do okolia Hnileckej doliny a na severný Gemer. Zaujímavý je charakter lesného porastu medzi regiónmi Spiš a Gemer, ktorý spolu s masívom hrebeňa tvorí ich prirodzenú hranicu.
    Začneme v osade Prostredný Hámor (760 m), ktorá je súčasťou obce Mlynky, pri obecnom úrade. Vydáme sa po žltej značke (8791) južným smerom. V úvode pôjdeme po ceste vedúcej ponad železničnú trať hore osadou. Neskôr vystúpime cez lúky zjazdovej trate, v závere ktorej nás čaká strmší výstup na poľanu k rázcestiu sedlo Kruhová (966 m), ktoré tvorí najvyšší bod trasy.
    Odbočíme doprava a pokračujeme po červenej značke (0901). Zvlneným polootvoreným hrebeňom pôjdeme ponad zjazdové trate, neskôr zídeme popod Dobšinský kopec k rázcestiu sedlo Dobšinský kopec (851 m).
    Z tohto miesta pokračujeme doľava a strmšie dolu po žltej značke (8745). Pred nami sa otvoria nádherné pohľady do doliny rieky Slaná. Trasa smeruje takmer priamo dolu a viackrát pretína hlavnú cestu. Zostúpime paralelne s trasou podzemného potrubia, ktorým sa privádza voda z Palcmanskej Maše do hydroelektrárne v Dobšinej. O chvíľu sa ocitneme na okraji mesta Dobšiná (468 m).
    Pod hydroelektrárňou odbočíme doľava na asfaltovú cestu a krátko pôjdeme dolu sídliskom. Prudko odbočíme doľava a hore a napojíme sa na zelenú značku (5728) smerujúcu do sedla Dobšinský vrch. Rázcestie Dobšiná s označením trás je od tejto neoznačkovanej križovatky žltej a zelenej značky vzdialené asi 10 min. chôdze. Naša trasa pokračuje dlhým stúpaním nad záver doliny Tešnárka.
    Pôjdeme po lesných cestách a krátko aj po úzkej asfaltovej ceste. Pri výstupe starými banskými cestami možno pozorovať stopy, ktoré tu zanechala dávna banícka činnosť. Na konci stúpania sa dostaneme do výrazného sedla Dobšinský vrch (898 m).
    Pokračujeme po zelenej značke a po lesnej ceste pohodlne klesneme do Hnileckej doliny. Na rázcestí Mlynky-Rakovec odbočíme doľava a po zeleno značkovanej asfaltovej ceste prídeme k rázcestiu Mlynky-Havrania Dolina.
    Odbočíme doľava a pokračujeme po modrej značke (2825) najskôr chodníkom po okraji doliny a neskôr hlavnou cestou do cieľového miesta trasy - osady Prostredný Hámor.

Spiš | Gemer | Liptov | Horehronie | Slovenský raj | Vysoké Tatry | Nízke Tatry | Západné Tatry | Belianske Tatry | Veľká Fatra | Chočské vrchy
Pieniny | Spišský hrad | Chrám sv.Jakuba | hrad Ľubovňa | Krásna Hôrka | AquaCity | Bešeňová | Tatralandia | Vrbov | Vyšné Ružbachy